17 August 2016

Bagaimana nak buat Aduan ICT UKM di Sistem eFACt?


Bagaimana cara yang betul nak buat Aduan ICT UKM di Sistem Maklum Balas & Aduan UKM (eFACt)?

1.0)  Log masuk Sistem eFACt di http://ewarga.ukm.my/efact .

2.0)  Klik menu Individu dan klik Borang.

Gambar A
3.0)  Klik pilihan borang jenis SPKICT

Gambar B
4.0)  Borang akan dipaparkan seperti berikut. Secara automatik maklumat semasa anda telah siap diisi di bawah 'Maklumat Kakitangan'. Cuma anda perlu pastikan maklumat 'Telefon' dan 'E-mail' anda adalah maklumat yang terkini. (rujuk gambar C)

Gambar C (sila klik untuk paparan penuh)
Adakah maklumat telefon dan emel masih tidak terkini?

5.0)  Buat pilihan 'Kategori' yang betul.

5.1.  Sila buat pilihan kategori berdasarkan lokasi anda. Contoh, jika anda berada di UKMBangi, pilihan anda adalah semua yang tersenarai kecuali 'Perkhidmatan ICT KKL' (untuk lokasi pengadu di Kampus Kuala Lumpur sahaja). (rujuk Gambar D)

Gambar D
5.2.  Untuk Aduan RANGKAIAN (cth: Internet dari Port Dinding/Hub @ Wifi tak dapat dsbnya), bagi anda yang berada di lokasi UKMBangi(termasuk Fakulti), sila gunakan Kategori 'Rangkaian' sahaja. (rujuk Gambar D)

Manakala yang berada di Kampus KL, sila pilih Kategori 'Perkhidmatan ICT KKL' dahulu, dan barulah pilih Jenis Kerosakan sebagai 'Rangkaian'. (rujuk Gambar E)

Gambar E
5.3.  Untuk Aduan Komputer [ cth: Baikpulih PC, Masalah Pencetak, Masalah Paparan/Monitor, Pemasangan Sistem Klien SMU(UFAST, SMP, SMK) ], jika anda berada di lokasi :-

a)  UKMBangi dan Fakulti, Sila gunakan Kategori seperti 'USICT ZON 1' atau 'USICT ZON 2' atau 'USICT ZON 3' atau 'USICT ZON 4'. (rujuk Gambar D)

b)  UKMBangi dan BUKAN Fakulti, Sila gunakan Kategori 'KOMPUTER' sahaja. (rujuk Gambar D)

c)  Kampus KKL, Sila gunakan Kategori 'Perkhidmatan ICT KKL' sahaja. (rujuk Gambar E)
xxzxzzx


No comments:

Post a Comment